کدام کارگردانان مطرح برای جشنواره چهلم فیلم دارند؟

کدام کارگردانان مطرح برای جشنواره چهلم فیلم دارند؟

مسعود کیمیایی برای جشنواره امسال سی‌امین اثر خود را تدارک دیده است فیلمی که می‌گویند متفاوت‌ترین ساخته او خواهد بود.

دنیای قلم -نیمه دوم سال، برای فیلمسازان ایران مهم است و با نزدیک شدن به روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر، سرعت تولید و تکاپوی رساندن آثار را برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر بیشتر می‌کند. در گزارش پیش‌رو نیم‌نگاهی به تولیدات چند ماه آتی سینمای ایران داریم و گزینه‌های کنجکاوی برانگیز سینمای ایران برای جشنواره چهلم را معرفی کردیم.


مسعود کیمیایی و یک کلاهبرداری بزرگ

مسعود کیمیایی برای جشنواره امسال سی‌امین اثر خود را تدارک دیده است فیلمی که می‌گویند متفاوت‌ترین ساخته او خواهد بود. آخرین ساخته کیمیایی قرار است روایتگر یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداران تاریخ ایران باشد و بازیگران شاخصی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. مهران مدیری، امیر آقایی، فرهاد آئیش، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی و نسیم ادبی در این فیلم بازی کرده‌اند. «خائن‌کشی» این روزها آخرین مراحل فنی خود را پشت سر گذاشته و نخستین نمایش آن در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

شاید قهرمان فرهادی هم باشد

فرهادی آخرین ساخته‌اش را در جشنواره کن به روی پرده برد و توانست نظر منتقدان را به سوی خود جلب کند و حالا در آستانه اکران‌های جهانی فیلم «قهرمان» صحبت از این است که او فیلمش را در ایران اکران کند، گمانه‌زنی‌ها برای اکران در پاییز 1400 بود اما برخی هم معتقدند که او فیلمش را در جشنواره فجر امسال اکران خواهد کرد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «رحیم خطاط و نقاش مطلقه است که به علت عدم پرداخت بدهی‌اش به بهرام که یک نزول‌خور است به زندان افتاده‌ است. رحیم به مرخصی دو روزه‌ای می‌آید. او پسری دارد که لکنت زبان دارد و با مربی گفتاردرمانی او فرخنده در رابطه است. فرخنده به رحیم می‌گوید که کیفی حاوی چند سکه طلا پیدا کرده ‌است و با فروش آنها می‌تواند بدهی خود را به بهرام بدهد. اما رحیم... .»

هومن سیدی جنگ جهانی سوم را تقدیم می‌کند

«جنگ جهانی سوم»، جدیدترین پروژه هومن سیدی در سینماست که از تیرماه امسال آغاز شده است، با صدور پروانه ساخت این اثر از سوی سازمان سینمایی، این پروژه جلوی دوربین رفت. سیدی در این فیلم نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی را خودش به عهده دارد. این اثر ششمین اثرسینمایی اوست. آخرین فیلم سینمایی‌اش در سال 1396 با «مغزهای کوچک زنگ زده» در جشنواره فجر حضور داشت و عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.

او همچنین چندی پیش از ایفای نقش در سریال «شاخ آفریقا» انصراف داد و دلیل آن را ساخت فیلم جدیدش اعلام کرد. گفتنی است، محسن تنابنده به‌عنوان نقش‌ اصلی در این فیلم به ایفای نقش خواهد پرداخت و «نماوا» نیز سرمایه‌گذاری این فیلم را برعهده خواهد داشت.

 شکستن طلسم فیلم مانی حقیقی

بالاخره «مانی حقیقی» موفق شد تا هشتمین فیلم خود را پس از یک ‌دهه جلوی دوربین ببرد. «تفریق» که با چندبار تاخیر در زمان فیلمبرداری مواجه شد، بالاخره اواخر زمستان سال گذشته جلوی دوربین رفت و در طول فیلمبرداری هم با کرونایی شدن «مانی حقیقی» و «نوید محمدزاده»، چندبار پروسه فیلمبرداری را با قطعی همراه کرد. در «تفریق» که این روزها آخرین مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد، «نوید محمدزاده» و «ترانه علیدوستی» به ایفای نقش می‌پردازند. «مجید مطلبی» تهیه‌کننده این فیلم است و احتمالا نخستین رونمایی‌اش در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

بهروز شعیبی و ساخت فیلم در سکوت خبری

«بهروز شعیبی» به‌تازگی فیلمبرداری پنجمین ساخته خود تحت‌عنوان «بدون قرار قبلی» را در تهران به پایان رساند. فیلمی که در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت و صابر ابر، مصطفی زمانی و الهام کردا، نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند. شنیده‌ها از بازی متفاوت کردا در این فیلم سخن می‌گویند. فیلمنامه «بدون قرار قبلی» با الهام از یکی از داستان‌های «مصطفی مستور»، توسط «فرهاد توحیدی» و «مهدی تراب‌بیگی» نوشته شده است.

منیژه حکمت و 19

منیژه حکمت، در ماه‌های اوایل امسال، ششمین ساخته خود را جلوی دوربین برد. در فیلم «19» که در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت و مراحل فنی آن به پایان رسیده، پانته‌آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور و کتایون امیرابراهیمی به ایفای نقش می‌پردازند. «19» داستان زن نقاشی است که در 57 سالگی بر اثر کرونا به کما رفته است. منیژه حکمت علاوه‌بر این فیلم، «بندر بند» را نیز آماده نمایش دارد که در چند جشنواره جهانی، موفق به دریافت جوایزی شده است.

 منیر قیدی و اثری زنانه

منیر قیدی کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. او از سال ۱۳۵۷ تاکنون درحال فعالیت بوده است و در زمینه دستیار کارگردانی و منشی صحنه نیز فعالیت داشته است. قیدی را با فیلم «ویلایی‌ها» می‌شناسیم، فیلمی که توانست نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان سینما را به خود جلب کند، حالا او به سراغ ساخت فیلم سینمایی دیگری رفته است. دومین ساخته «منیر قیدی» که قرار بود سال گذشته به پایان برسد، با چند ماه تاخیر، ابتدای امسال به اتمام رسید. «دسته دختران» که در شهرک دفاع مقدس و خرمشهر جلوی دوربین رفته، «محمدرضا منصوری» را در مقام تهیه‌کننده می‌بیند. در ابتدا قرار بود «لیلا حاتمی» نقش اول این فیلم را بازی کند اما این نقش در انتها به «نیکی کریمی» رسید. علاوه‌بر کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی و هدی زین‌العابدین نیز در این فیلم بازی می‌کنند تا «دسته دختران» نیز به مانند «ویلایی‌ها»، یک اثر زنانه باشد. «دسته دختران» با پایان مراحل فنی، آماده نمایش است و نخستین رونمایی از آن در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

حسن فتحی

شاید جشنواره فجر امسال بتواند طلسم اکران فیلم سینمایی «مست عشق» حسن فتحی را بشکند، این فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که در این اثر هنرمندان به نامی چون شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و دو هنرمند محبوب ترک، بنسو سورال در نقش مریم و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون، دختر مولانا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

گفتنی است چند ماهی این فیلم درگیر حاشیه‌هایی برای اکران شد و سرمایه‌گذار ترک مشکلاتی را ایجاد کرد اما درنهایت جواد معبودی‌فر، سرکنسول ایران در استانبول چند وقت پیش با اعلام رفع موانع فیلم سینمایی «مست عشق»، گفت: «پس از چندین جلسه نشست و مذاکره تمامی امور مورد اختلاف میان دو شرکت سازنده ایرانی و ترکیه‌ای پروژه سینمایی «مست عشق» با میانجیگری این سرکنسولگری حل و فصل شد و سهام کامل پروژه مذکور به طرف ایرانی واگذار شد.»

 فرزاد موتمن

شبگرد به کارگردانی فرزاد موتمن ازجمله فیلم‌هایی است که قرار است در جشنواره امسال به نمایش دربیاید. فیلمبرداری این اثر با حضور امیر آقایی، روشنک گرامی، مهشید افشارزاده و امیرحسین فتحی در نیمه تیرماه به پایان رسید و این فیلم سینمایی این روز‌ها مراحل فنی‌اش را پشت سر می‌گذارد.

رضا میرکریمی و نگهبان شب

رضا میرکریمی که آخرین بار با فیلم «قصر شیرین» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت به نظر می‌رسد بعد از سه سال قرار است با فیلم «نگهبان شب» راهی این رقابت شود. فیلمی که در ابتدا قرار بود نوید محمدزاده بازیگر اصلی آن باشد، اما با انصراف او محسن کیایی برای حضور در این اثر انتخاب شد. در کنار کیایی تورج الوند، لاله مرزبان و ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد(حضور افتخاری) نیز به ایفای نقش می‌پردازند.

 

منبع: فرهیختگان
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.